Zoals we eerder vertelden, kan je via Membro heel makkelijk facturen aanmaken voor jouw leden. Voor leden die via incasso betalen, kan je via Membro direct een bestand aanmaken voor jouw bank.
Hiervoor ga je naar de pagina “Financiën” (onder “Financieel”). Op deze pagina klik op het blauwe knopje met een pijltje naar beneden bij een eerder aangemaakte factuur verwerking.
Je hebt hier twee opties voor bestanden:
1. Incasso CSV bestand
Dit bestand kan gebruikt worden als je een incasso contract hebt bij de ING. De ING biedt een Excel template aan voor het uitvoeren van incasso’s. De Excel template bestaat uit 2 delen:
- Bovenaan de Excel template staan algemene gegevens van jouw vereniging of stichting, zoals de naam, de IBAN, en de incasseerdatum.
- Onderaan de Excel template kan je per regel een incasso transactie opvoeren. Deze haal je uit de download vanuit Membro en kan je één op één kopiëren en plakken naar de Excel template van ING.
2. PAIN008 XML bestand
Membro genereert incasso XML bestanden volgens het XML Customer Direct Debit Initiation pain.008.001.02 standaard voor Euro-incasso’s. Dit initiatieformaat is gebaseerd op de richtlijn van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en wordt door verschillende banken geaccepteerd.
Voor dit bestand is het belangrijk dat er bij leden die betalen via incasso een bankrekeningnummer (IBAN) en een BIC (Bank Identifier Code, ook bekend als SWIFT) wordt vastgesteld. Als deze betaalwijze door het lid zelf is ingesteld, worden deze gegevens altijd opgevraagd bij het lid zelf.
Dit XML bestand kan je direct aanbieden bij jouw bank.